آمریکا ناوشکن‌های خود را به آب‌های ونزوئلا اعزام کرد | مادورو: ۴.۵ میلیون نیرو بسیج می‌کنیم نگاهی به ادعاهای ترامپ درباره پایان دادن به ۶ جنگ مراسم استقبال رسمی از پزشکیان در ارمنستان برگزار شد (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) ترامپ در پایین‌ترین سطح محبوبیت در دوران ریاست‌جمهوری‌اش نماینده مردم مشهد در مجلس هفتم، هشتم و یازدهم: هیچ جریان سیاسی نباید از رهبری جلو بزند یا عقب بماند | تأکید بر همدلی ملی در شرایط حساس کشور ۱۶ غیرنظامی در حملات بامدادی رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند (۲۸ مرداد ۱۴۰۴) چک برگشتی | جمهوری چک فعالیت سفارت خود در تهران را از سر گرفت زلنسکی: هنوز توافقی برای صلح حاصل نشده | تبادل سرزمین، موضوعی میان من و پوتین خواهد بود جهاد اسلامی: برای حفاظت از ملت فلسطین با طرح پیشنهادی آتش‌بس موافقت کردیم ترامپ در دیدار رهبران اروپایی: ظرف یکی دو هفته چشم‌انداز جنگ اوکراین مشخص می‌شود کردستان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد | آیا فردا و چهارشنبه تعطیل است؟ سازمان ملل: شرایط در غزه از حد فاجعه فراتر رفته است آیا ادارات اهواز و خوزستان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ فرماندار مشهد: ۱۳۷ نانوایی در اطراف حرم امام‌رضا(ع) تجهیز و هزاران تُن اقلام ضروری برای دهه آخر صفر آماده شده است روسیه: استقرار نیرو در اوکراین با مشارکت ناتو را قویا رد می‌کنیم زلنسکی: اوکراین آماده ایجاد یک معماری امنیتی جدید است پژمانفر: ستاد اربعین باید تبدیل به «ستاد اربعین و راهپیمایی دهه آخر ماه صفر» شود آیا ادارات بوشهر در روز سه‌شنبه و چهارشنبه تعطیل است؟ (۲۸ و ۲۹ مرداد ۱۴۰۴) استاندار خراسان رضوی: آمادگی کامل برای پذیرایی ‌ از حدود ۷ میلیون زائر در مشهد وجود دارد | نگرانی‌های ما در مشهد در حوزه آب جدی است جزئیات طرح پیشنهادی آتش‌بس در غزه منتشر شد ادارات و بانک‌های خراسان شمالی شنبه تعطیل شدند (یکم شهریور ۱۴۰۴) آیا کرمان در روز شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل است؟ وزیر کشور: امسال حجم حضور زائران در دهه پایانی صفر در مشهد افزایش قابل‌توجهی دارد | پیش‌بینی تمهیدات لازم برای بازگشت زائران + فیلم استان تهران شنبه (یکم شهریور ۱۴۰۴) تعطیل شد حماس با طرح میانجیگران موافقت کرد | درخواست پادشاه اردن برای آتش‌بس حمله راکتی از غزه به جنوب فلسطین اشغالی (۲۷ مرداد ۱۴۰۴) آیا ادارات قم روز چهارشنبه (۲۹ مرداد ۱۴۰۴) تعطیل است؟
سرخط خبرها

بی توجهی به طرح افزایش تعداد نمایندگان باعث احساس تبعیض میان مردم خواهد شد

  • کد خبر: ۱۱۰۳۰۳
  • ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۲
بی توجهی به طرح افزایش تعداد نمایندگان باعث احساس تبعیض میان مردم خواهد شد
کارشناسان معتقدند که بی توجهی به طرح افزایش تعداد نمایندگان باعث احساس تبعیض میان مردم خواهد شد.

مرتضی محمدپور | شهرآرانیوز؛ طبق اصل ۶۴ قانون اساسی، تعداد نمایندگان ملت در مجلس پس از هر ۱۰سال و با در نظرگرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آن‌ها می‌تواند حداکثر به میزان ۲۰ نفر افزایش پیدا کند و در این راستا، پس از افزایش ۲۰ نفری تعداد نمایندگان در سال ۱۳۷۸، هم اکنون این فرصت را ایجاد شده است تا به دلیل افزایش جمعیت کشور، شمار نمایندگان مجلس هم به میزان حداکثر ۴۰ نماینده دیگر افزایش پیدا کند و جمعیت بهارستان از ۲۹۰ نماینده به ۳۳۰ نماینده برسد. با این حال بر زمین ماندن این طرح از زمان مجلس هشتم تاکنون نشان می‌دهد که چالش‌های اجرای آن، فراتر از استدلال‌های ساده، ریشه در نبود پشتیبانی‌های قانونی و حقوقی دارد.

تبعیض در خانه ملت

مشکل از آنجا شروع می‌شود که امروزه در مجلس، هر نماینده بسته به اینکه کجا نشسته باشد، نماینده تعداد متفاوتی از ملت است؛ به گونه‌ای که مثلا در یک شهر، نماینده مجلس با ۱۲ هزار رأی پیروز انتخابات است، اما در شهری دیگر، حتی کسب ۱۵۰ هزار رأی هم به منزله قطعی شدن ورود نماینده به بهارستان نیست و به همین ترتیب، هنگام پیگیری مشکلات مردم در هر منطقه، یک نماینده باید برای پیگیری امور ۱۵ هزار شهروند تلاش کند و نماینده‌ای دیگر، مسئول رسیدگی به مشکلات بیش از صدهزار نفر است.

حجت الاسلام نصرا... پژمانفر، نماینده مشهد در مجلس، در گفتگو با شهرآرا در این باره می‌گوید: یکی از چالش‌های موجود، نگرش تبعیض آمیز برخی شهر‌ها نسبت به سایرین است؛ مثلا این پرسش همیشه وجود دارد که چرا تهران با جمعیت ثابت حدودا ۱۰ میلیون نفری، ۳۰ نماینده در مجلس دارد که در نتیجه آن، هر کرسی نمایندگان تهران به نمایندگی از ۳۳۰ هزار شهروند پایتخت خواهد بود، اما مشهدالرضا (ع) و شهرستان کلات با جمعیت بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، فقط پنج نماینده در مجلس دارند که در واقع هر کرسی نمایندگی مشهدی‌ها به ازای ۷۰۰ هزار همشهری است.

وی می‌افزاید: این در حالی است که مشهدالرضا با ظرفیت پذیرش و استقبال از سالیانه حدود ۳۰ میلیون زائر بارگاه منور رضوی، با مشکلات و مسائل بسیاری همچون حاشیه نشینی و بودجه بلاتکلیف زیارت مواجه است؛ لذا بی توجهی به طرح افزایش تعداد نمایندگان، نتیجه‌ای جز ایجاد احساس تبعیض میان مردم نخواهد داشت و در چنین شرایطی است که استمرار محرومیت در برخی شهر‌ها و حاشیه شهر‌ها به دلیل کم بود نماینده متخصص و پیگیر در مجامع قانون گذاری، تبدیل به امری اجتناب ناپذیر می‌شود و دولت‌ها برای حل این مشکل، اصلاح تقسیمات کشوری را در پیش می‌گیرند که علی رغم حل مشکل در کوتاه مدت، ثمره‌ای جز چالش‎آفرینی در بلندمدت ندارد.

دو مجلسی شدن در گرو اصلاح قانون اساسی

کارشناسان بر این باورند که اجرای طرح دومجلسی شدن با تشکیل یک سازوکار قانون گذاری دوسطحی، شرایط را به گونه‌ای رقم می‌زند که دو پارلمان ملی شبیه به مجلس عوام و مجلس سنا در کشور ایجاد شود تا مشکل افزایش تعداد نمایندگان ملت در مجلس، با الگوگیری از تجربه موفق کشور‌های دیگر برای همیشه حل شود، اما با در نظر گرفتن اینکه اصلاح ساختار قانون گذاری کشور منوط به برگزاری همه پرسی و اصلاح قانون اساسی است، واضح است که اجرایی شدن این طرح، مقدمات و چالش‌های فراوانی خواهد داشت.

حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در این باره به شهرآرا می‌گوید: اجرای نظریه دومجلسی شدن از دو جهت مناسب نیست؛ نخست اینکه شکل قانون گذاری در کشور را به قواره سیاسی رژیم سابق شبیه می‌کند و دوم اینکه مشروط به اصلاح قانون اساسی است که آن هم از نظر حقوقی فرایند پر چالشی دارد و در شرایط کنونی کشور، اگر بحث اصلاح قانون اساسی به مشورت و کارشناسی سپرده شود، دیگر معلوم نیست چه به روز قانون اساسی کشور بیاید.

وی می‌افزاید: سخنرانی اخیر رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان مجلس، دلالت بر تأکید ایشان بر تمرکز مجلس روی کارکرد ماهوی خودش و دخالت نکردن در سایر نهاد‌ها داشت و اگر همین دغدغه‌ها و سایر دستورالعمل‌های موسوم به منشور رهبری در مجلس موردتوجه قرار بگیرد، من به جرئت می‌گویم که پارلمان ما متحول خواهد شد؛ زیرا مجلس هرچه باثبات‌تر و پیگیری‌های آن کارشناسانه‌تر باشد، تصمیمات پخته تری می‌گیرد و قوانینی تصویب می‌کند که ضمانت اجرایی بیشتری دارند.

افزایش تعداد نمایندگان، حق مردم است

این کارشناس مسائل سیاسی، افزایش دوره‌ای تعداد نمایندگان در مجلس را حق مردم می‌داند و بیان می‌کند: نمی‌توان قائل بود که مثلا ۲۹۰ نفر بدون تغییر و الی الابد باید در مجلس حضور داشته باشند؛ زیرا طبق سرانه قانونی و تعریف شده، هر یک دهه و به تناسب رشد جمعیت در هر حوزه انتخابیه، باید در تعداد نمایندگان تجدیدنظر صورت بگیرد و به نظر من، اجرای این طرح بیش از آنکه نیازمند بررسی‌های سخت گیرانه در کمیسیون‌های مختلف باشد، نیازمند تصویب قوانین حمایتی درباره نحوه اجراست تا دوباره هر ۱۰ سال یک بار، اجرای طرح افزایش تعداد نمایندگان به چالشی برای مجلس تبدیل نشود و در زمان مشخص، دولت مکلف باشد به طور خودکار، این موضوع را پیگیری کند.

به نظر می‌رسد؛ تعلل در پیگیری بسیاری از طرح‌ها و برنامه ریزی‌هایی که در کشور می‌تواند گره گشای بخش عظیمی از مردم باشد، عمدتا ریشه در همین تعداد محدود نمایندگانی دارد که در برخی مناطق از جمله مشهدالرضا، باید به طور متوسط هرکدام پیگیر مطالبات بیش از ۷۰۰ هزار نفر باشند و علاوه بر این، به امور کلان و قانون گذاری ملی هم بپردازند.

نمونه بارز این طرح‌های بر زمین مانده هم سرفصل مربوط به بودجه زیارت در مشهد است که براساس آن، با ایجاد زیرساخت‌های حمایتی، بسیاری از گره‌های کور در این شهر که پیشانی کشور در برابر گردشگران خارجی و ویترین فرهنگی نظام است، گشوده خواهد شد؛ لذا به تدریج این نیاز به صورت همگانی احساس خواهد شد که تعداد کرسی‌های نمایندگی باید بر اساس جمعیت و وسعت جغرافیایی تعریف شود تا هم دغدغه کسانی را رفع کند که نگران محدودماندن مجلس در مسائل محلی و پیگیری‌های مردمی هستند و هم برآورنده آرمانی باشد که برمبنای آن نمایندگان مجلس، پل ارتباطی مردم با حاکمیت هستند و بهارستان، «خانه ملت».

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->